اگر می خواهید سطح قند خون خود را کاهش دهید، مکمل های طبیعی ممکن است برای این کار مفید باشند. مطالعات نشان داده اند که بسیاری از مکمل های طبیعی وجود دارند که ممکن است به کاهش قند خون ناشتا، قند خون بعد از غذا (بعد از غذا) و سطح هموگلوبین A1c، کمک کنند.سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بر مکمل‌ها نظارتی نمی‌کند، بنابراین درک عوارض جانبی و مکانیسم‌های احتمالی آنچه می‌خواهید از قبل مصرف کنید، ضروری است زیرا برخی از مکمل‌ها می‌توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند یا با سایر داروها تداخل داشته باشند. همیشه باید قبل از شروع هر مکمل جدیدی با پزشک خود صحبت کنید. برای آشنایی با مکمل های طبیعی رایج که به بهبود سطح قند خون کمک می کنند، ادامه مطلب را بخوانید.

دارچین

دارچین ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد اما باید در حد اعتدال استفاده شود. طبق مطالعات، افزودن دارچین به رژیم غذایی به کاهش سطح قند خون ناشتا به طور متوسط به میزان 25 میلی گرم در دسی لیتر کمک می کند. FDA دارچین را برای مصرف خوراکی طولانی مدت بی خطر می داند.

اگر داروهای دیگری مصرف می کنید که می توانند خون شما را رقیق کنند، باید قبل از افزودن دارچین به رژیم غذایی خود یا شروع مکمل دارچین با پزشک خود صحبت کنید. دارچین ممکن است سطح کومارین که دارای خاصیت رقیق کنندگی خون هستند، افزایش دهد و در صورت مصرف در دوزهای بالاتر می تواند منجر به آسیب کبدی شود. دارچین سیلان به این دلایل ترجیح داده می شود.

اسید آلفا لیپوئیک(ALA)

اسید آلفا لیپوئیک، یک آنتی اکسیدان است که ممکن است سطح قند خون ناشتا را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. با این حال، سطح A1c را به میزان قابل توجهی کاهش نمی دهد. مطالعات نشان داده اند که ALA به طور کلی تا چهار سال به خوبی تحمل می شود، اما ممکن است باعث ناراحتی دستگاه گوارش، بثورات خفیف و سردرد شود. همچنین ممکن است اثربخشی هورمون تیروئید مصنوعی را کاهش دهد. اگر علاقه مند به مصرف مکمل های آلفا لیپوئیک اسید هستید، مطمئن شوید که آنها، در میان سایر مکمل های غذایی، به خوبی مورد تحقیق و آزمایش قرار گرفته اند.

بربرین

مطالعات بر روی Berberine نشان داده است که این مکمل ممکن است قند خون ناشتا و سطح قند خون پس از غذا را 15 تا 34 میلی گرم در دسی لیتر کاهش دهد و A1c را در مقایسه با مداخلات سبک زندگی به تنهایی، 0.7% کاهش دهد.مصرف روزانه آن در دوز 0.9 تا 1.5 گرم خوراکی، بهترین نتایج را نشان داده است. از مصرف این مکمل در دوران بارداری خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث انقباضات زودرس شود و به رشد مغز جنین آسیب برساند. همچنین ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد، به ویژه زمانی که با سایر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا آسپرین مصرف شود.

کروم

کروم ممکن است بتواند سطح قند خون را تا 18 میلی گرم در دسی لیتر کاهش دهد. در یک مطالعه بالینی کوچک، کروم افزایش وزن را در بیماران مصرف کننده سولفونیل اوره، کاهش داد. مطالعات نشان داده اند که کروم در افرادی که وضعیت تغذیه ای ضعیفی دارند یا سطح کروم پایینی دارند بهترین عملکرد را دارد. FDA و انستیتوی پزشکی می گویند که مصرف 200 میلی گرم روزانه تا شش ماه بی خطر است. با این حال، برخی از موارد آسیب کلیوی و کبد مربوط به کروم را گزارش کردند.

شنبلیله

شنبلیله، گیاهی است که ممکن است قند خون ناشتا و قند خون پس از غذا را 15 تا 23 میلی گرم در دسی لیتر کاهش دهد و A1c را به میزان 1.16 درصد کاهش دهد. دوزها و فرمول‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز دارند زیرا این دوزها در آزمایش‌ها یکسان نبودند. مطالعات نشان داده اند که مصرف خوراکی آن تا شش ماه به طور کلی بی خطر است. عوارض جانبی احتمالی شامل علائم خفیف گوارشی مانند اسهال و نفخ است که این عوارض چنانچه با معده خالی مصرف شود، شدت می یابد.

بذر کتان

دانه کتان کامل ممکن است مقاومت به انسولین را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. در یک مطالعه کوچک، سطح قندخون را 6 میلی گرم در میلی لیتر کاهش داد، اما هیچ تغییری در A1c ایجاد نکرد. بذر کتان کامل بهتر از روغن بذر کتان عمل می کند. عوارض جانبی احتمالی شامل ناراحتی های گوارشی مانند نفخ و باد شکم است. همچنین دارای اثر استروژنی بالقوه است، بنابراین بیماران در صورت ابتلا به سرطان های گیرنده استروژن مثبت، نباید از آن استفاده کنند.

جینسینگ

مطالعات محققان آمریکایی در مورد جینسینگ نشان داد که مصرف حداکثر 3 گرم به مدت 12 هفته برای کاهش سطح قند خون ناشتا بی خطر است. جینسینگ، میانگین قند خون را به میزان 16 میلی گرم در دسی لیتر کاهش داد، اما تغییری در سطح A1c ایجاد نکرد. با این حال، بیمارانی که در حال حاضر وارفارین مصرف می کنند باید از مصرف جینسینگ خودداری کنند زیرا می تواند سطوح و اثرات وارفارین را کاهش دهد.

ویتامین دی

مطالعات نشان داده است که افراد با مقدارکافی ویتامین D، 43 درصد در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. فواید ویتامین D بیشتر در بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D، دیده می شود. مکمل ویتامین Dممکن است با کاهش مقاومت به انسولین، بهبود لیپیدها و کاهش فشار خون بر کنترل قند خون تأثیر مثبت بگذارد.

فلز روی

روی، نقش حیاتی در تولید و ترشح انسولین دارد. کمبود روی با دیابت مرتبط است و بسیاری از بیماران دیابتی دچار کمبود این ماده معدنی هستند. ترکیب یک مکمل روی می تواند به حمایت از عملکرد طبیعی انسولین بدن کمک کند، اما می تواند با بسیاری از داروهای مختلف تداخل داشته باشد و باید با احتیاط استفاده شود.

فولات

مطالعات نشان داده اند که داشتن سطوح بالای هموسیستئین با افزایش مقاومت به انسولین و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. مکمل فولات می تواند به کاهش سطح هموسیستئین و مقاومت به انسولین کمک کند. مصرف این مکمل توانست A1c را به طور متوسط 0.46٪ و قند خون ناشتا را به میزان 0.15 میلی مول در لیتر کاهش دهد.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها ممکن است به کاهش سطح قند خون ناشتا و هموگلوبین A1cکمک کنند. مطالعات نشان داده اند که با مصرف مکمل های پروبیوتیک به طور متوسط ​​سطحA1c  به میزان 0.81% کاهش می یابد.مصرف یک پروبیوتیک همچنین با کاهش سطح قند خون ناشتا به میزان 0.98 میلی مول در لیتر همراه بوده است.

ژیمنما

ژیمنما(Gymnema) که به نام گورمار نیز شناخته می شود، گیاهی است که در مناطق گرمسیری هند و آفریقا رشد می کند. مطالعات نشان داده است که سطح قند خون ناشتای افرادی که 25 میلی گرم عصاره برگ ژیمنما را دو بار در روز به مدت سه ماه مصرف کردند، به میزان 26 میلی گرم در دسی لیتر و A1c آنها 1 درصد کاهش یافت. با دوز 500 میلی گرم دو بار در روز به مدت 60 روز، قند خون ناشتا 43 تا 55 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت. هیچ عوارض جانبی برای این مکمل در هیچ یک از مطالعات گزارش نشده است.

پیچک کدو

پیچک کدو(Ivy gourd ) یا کوچینیا گرندیس، گیاهی است که در بسیاری از مناطق هند رشد می کند و مشخص شده است که خاصیت تقلید عملکرد انسولین را دارد. یک مطالعه که به شرکت کنندگان 20 گرم برگ پیچک کدو داده بود، میانگین تفاوت سطح قند خون پس از صرف غذا را بین گروه‌های آزمایش و کنترل، 11.46 میلی‌گرم در دسی لیتر گزارش داد. بر اساس مطالعات دیگر، بیمارانی که روزانه 1 گرم برگ پیچک کدو به مدت 90 روز مصرف می کردند، 16 درصد کاهش در سطح قند خون ناشتا و 18 درصد کاهش در سطح قند خون پس از غذا را تجربه کردند. هیچ عارضه جانبی در این مطالعات گزارش نشده است.

کاکتوس گلابی خاردار

کاکتوس گلابی خاردار که میوه ی گیاه زبان مادر شوهر است و نام دیگر آن انجیر تیغی است، معمولاً در طب سنتی مکزیک برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود. این گیاه دارای فیبر محلول و محتوای پکتین بالایی است که می تواند باعث کاهش قند خون شود. مطالعات نشان داد که یک دوز 300 گرمی از کاکتوس گلابی خاردار بخارپز شده، قند خون پس از صرف غذا را زمانی که به یک وعده غذایی پر کربوهیدرات اضافه می‌شود، کاهش می‌دهد، اما زمانی که به یک وعده غذایی پر پروتئین اضافه می‌شود، کاهش نمی‌دهد. مطالعه دیگری نشان داد که افزودن کاکتوس گلابی خاردار به وعده‌های صبحانه رایج مکزیکی می‌تواند سطح قند خون پس از غذا را 20 تا 48 درصد کاهش دهد.

ملاحظاتی که قبل از مصرف هر گونه مکمل باید در نظر بگیرید

سازمان غذا و داروی آمریکا،بر مکمل‌ها در ایالات متحده نظارت نمی‌کند، بنابراین اطمینان از اینکه مکمل‌ها حاوی مقادیر دقیقی از مواد ذکر شده هستند، چالش برانگیز است. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همچنین ممکن است به آموزش و دانش بیشتری در مورد مکمل های غذایی نیاز داشته باشند تا ارائه ی آموزش مناسب در مورد مکمل ها به بیماران آسان تر شود. با این حال، اگر در نظر دارید یک مکمل را شروع کنید، بسیار مهم است که ابتدا با پزشک خود در این مورد صحبت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آن برای شما بی خطر است.

در حالی که مصرف یک مکمل طبیعی ممکن است کم خطر به نظر برسد، نگرانی های زیادی در مورد شروع مکمل ها وجود دارد، از جمله تداخلات دارویی احتمالی، افزایش خطرات هیپوگلایسمی و سایر عوارض جانبی، و کیفیت و کمیت ناسازگار مواد تشکیل دهنده ی مکمل. از آنجایی که FDA قانونی برای نظارت بر مکمل ها ندارد، این سازمان مجبور نیست مکمل ها را برای تعیین ایمنی یا اثربخشی آنها قبل از فروش، بررسی کند. این مسائل مشورت با پزشک را در مورد استفاده از مکمل های دارای سابقه اثبات شده، بسیار مهم می کند.

منبع:

https://healthnews.com/health-conditions/diabetes/supplementation-to-lower-blood-sugar-naturally/